دوچرخه ثابت برای لاغری و فواید آن

دوچرخه ثابت آذیموس AZ 8513-R30

دوچرخه ثابت برای لاغری و فواید آن

دوچرخه سواری یکی از محبوب ترین ورزش ها است که تاثیر فراوانی بر لاغری و ایجاد تناسب اندام دارد. کار با دوچرخه ثابت خانگی یک ورزش مناسب برای عضله سازی محسوب میشود که امروزه مورد استقبال عموم مردم نیز قرار گرفته است. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با فواید دوچرخه ثابت و میزان تاثیری که ورزش با دوچرخه ثابت برای لاغری دارد بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

فواید دوچرخه ثابت

دوچرخه سواری ثابت یک راه کارآمد و مؤثر برای سوزاندن کالری و چربی بدن در ضمن تقویت قلب ، ریه ها و ماهیچه های شما است. در مقایسه با برخی دیگر از تجهیزات و کالاهای ورزشی ، دوچرخه ثابت استرس کمتری را به مفاصل شما وارد می کند ، اما کماکان یک تمرین هوازی عالی به حساب میاید.

به طور کلی فواید دوچرخه ثابت را میتوان در موارد زیر بیان کرد:

  • تمرینات هوازی و قلبی عروقی به خصوص دوچرخه سواری و کار با دوچرخه ثابت یک راهکار عالی برای پمپاژ خون به قلب است و باعث تقویت قلب، ریه ها و عضلات مختلف میشود. ضمن این که علاوه بر بهبود جریان خون در بدن استقاده از دوچرخه ثابت روند اکسیژن رسانی را به اندام های مختلف بدن نیز بهبود میبخشد.
  • دوچرخه ثابت برای لاغری بسیار مناسب است. به طوری که طبق اندازه گیری ها برآورد شده است که ورزش با این دستگاه میتواند حدود 600 کالری در 1 ساعت را از بدن شما بسوزاند که باعث میشود استفاده از دوچرخه ثابت خانگی به یک راهکار جدی برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند، باشد.
  • علاوه بر کاهش وزن و تناسب اندام کار با دوچرخه ثابت برای چربی سوزی و ساختن بدنی ماهیچه ای و عضلانی نیز بسیار مفید و تاثیر گذار است.
  • یکی از فواید دوچرخه ثابت کم ضرر بودن ورزش با این دستگاه است. شما هنگام ورزش با دوچرخه ثابت و پدال زدن با آن، هیچ گونه فشاری را احساس نخواهید کرد که این ویژگی به خصوص برای افرادی که دچار آسیب دیدگی و صدمات قبلی هستند، بسیار مهم و مفید است. مچ پا، زانو، ران ها و سایر مفاصل ممکن است در هنگام انجام برخی تمرینات هوازی مثل دویدن، پریدن و … دچار آسیب و یا کشیدگی شوند، اما از آن جا که پاهای شما با دوچرخه ثابت از پدال ها بلند نمی شوند ، این گزینه برای مفاصل شما ایمن تر است ، به علاوه این که هنوز یک تمرین چالش برانگیز و مؤثر را ارائه می دهد. ضمن این که در بلند مدت ورزش کردن با دوچرخه ثابت به استحکام مفاصل و تقویت استخوان های شما هم کمک میکند.
  • پدال زدن با دوچرخه ثابت برای تقویت ماهیچه ها و عضلات پایین تنه مثل پاها، ران و باسن بسیار مفید است. به علاوه این که باعث تقویت عضلات بازو، شکم و پشت پا نیز میشود. هنگامی که شما درجه سختی کار با دوچرخه ثابت را افزایش میدهید، ضمن تحریک بیشتر عضلات، در بلند مدت باعث استحکام بیشتر مفاصل نیز میشود. ضمن این که اگر از دوچرخه با دسته هایش استفاده کنید ، می توانید عضلات بالا تنه بدن خود را نیز تقویت کنید. نکته دیگر این که عمل پدال زدن می تواند به تقویت همسترینگ و چهار سر ران کمک کند.
  • یکی از فواید دوچرخه ثابت این است که افراد مختلف با سطح آمادگی متفاوت میتوانند از آن استفاده کنند. یعنی شما با تنظیم شدت و سختی تمرینات و با یک برنامه ریزی مناسب و اصولی میتوانید از ساده ترین و راحت ترین درجه تمرین شروع به ورزش کنید و به مرور زمان برنامه خود را پیشرفته تر کنید تا به سطح مطلوبی از آمادگی در بلند مدت برسید.
  • در مقایسه با دوچرخه سواری در جاده و یا محیط بیرون از خانه، ورزش با دوچرخه ثابت خانگی و یا باشگاهی خطرات بسیار کم تری را به همراه دارد. در فضای بیرون از خانه خطراتی مثل تصادف با رانندگان، موتور سواران و حتی افراد پیاده رو وجود دارد، ممکن است سطح جاده ها نا هموار باشد و دوچرخه سوار را اذیت کند و یا به خاطر دید کم و یا شلوغی بیش از حد شما هنگام دوچرخه سواری با مشکل مواجه شوید، در حالی که ورزش کردن در خانه این قبیل مشکلات را به همراه ندارد. ضمن این که در هوا های گرم، سرد و یا مرطوب، انگیزه رفتن به بیرون از خانه و ورزش کردن از بین میرود.
  • با خرید دوچرخه ثابت خانگی، نه تنها شما، بلکه بقیه اعضای خانواده نیز میتوانند از قابلیت های آن استفاده و به این شکل کل خانواده ورزش کنند.
  • ورزش های استقامتی مثل دوچرخه سواری بر روی دوچرخه ورزشی فواید بسیاری برای افراد دیابتی به همراه دارد. هنگام ورزش ، ماهیچه های بدن از گلوکز استفاده می کنند و در نتیجه سطح قند خون کاهش می یابد. دیابت در حقیقت با وجود قند زیاد در خون مشخص می شود. بسیاری از مطالعات علمی نشان داده اند که ورزش و فعالیت بدنی سطح قند خون را در افراد دیابتی کاهش می دهد.
  • از فواید دوچرخه ثابت خانگی نسبت به دوچرخه ثابت باشگاهی این است که، دوچرخه ثابت خانگی به نوعی وسیله شخصی شماست و شما در هر ساعت از شبانه روز میتوانید از آن استفاده کنید، در حالی که درمحیط باشگاه، به خصوص باشگاه های شلوغ، شما باید این وسیله را با افراد دیگر شریک شوید و یا حتی در برخی مواقع در صف نوبت برای استفاده از آن قرار گیرید.
  • ورزش با دوچرخه ثابت سبب ترشح هورمون اندروفین در بدن میشود که این هورمون شما را در داشتن وضعیت خوب و پر نشاط کمک میکند و با افزایش شادی و خلق و خوی مناسب، به دفع استرس و اضطراب کمک شایانی میکند. ضمن این که دوچرخه سواری ثابت می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند. در واقع ، تولید اندورفین های تحریک شده با تمرین ورزش استقامتی علائم اعتیاد را کاهش می دهد و بنابراین می تواند به افراد سیگاری در ترک سیگار کمک زیادی کند.
  • یک مزیتی که دوچرخه ثابت خانگی نسبت به دوچرخه سواری در محیط بیرون و یا حتی دوچرخه ثابت باشگاهی دارد این است که شما میتوانید همراه پدال زدن بعضی از کارهای دیگر را نیز انجام دهید. مانند: تماشای تلویزیون، کتاب خواندن، گوش دادن به موسیقی و …
  • خرید دوچرخه ثابت خانگی به دلیل اشغال فضای کمتری که نسبت به دیگر وسایل بدن سازی هوازی دارد، برای افرادی که محدودیت فضا دارند از وسایل دیگر مانند خرید انواع تردمیل بهتر است.دوچرخه ثابت اسپینینگ جی ایکس فیتنس GX 9027
  • ورزش با دوچرخه ثابت میتواند کلسترول را کاهش دهد. کلسترول به خودی خود بد نیست ، بلکه فقط اضافه کردن کلسترول است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. با این حال ، کلسترول خوب ممکن است از کلسترول بد متمایز شود. آنچه مهم است بدانید این است که ورزش باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد می شود. این تأثیرات مثبت ورزش بر کلسترول در بسیاری از تحقیقات علمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و توصیه می شود افراد دارای مشکلات کلسترول به طور مرتب ورزش کنند و فعالیت بدنی خود را افزایش دهند.
  • دوچرخه سواری ثابت ورزشی است که شما در هر سنی که باشید میتوانید آن را انجام دهید. مطالعات علمی نشان داده اند که اگر فعالیت بدنی به طور مرتب انجام شود، میتواند ضمن کاهش خطرات، علائم بیماری هایی مثل پارکینسون و آلزایمر را به تاخیر بیندازد. این را می توان با این واقعیت توضیح داد که ورزش بدنی باعث تحریک مناطق خاصی از مغز می شود. مطالعات اخیر همچنین این واقعیت را نشان می دهد که برای شروع هرگز دیر نیست ، زیرا ورزش پس از چند هفته می تواند سودمند باشد.
  • دوچرخه زدن به طور مرتب بر روی دوچرخه ثابت می تواند امید به زندگی شما را افزایش دهد.در واقع ، بسیاری از مطالعات علمی نشان داده اند که تمرین منظم یک ورزش نه تنها می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش دهد ، بلکه وقوع آنها را هم به تاخیر بیاندازد و علائم خاصی را کاهش دهد. ضمن این که سیستم ایمنی بدن را در افراد مسن بیشتر حفظ کند و از این رو امید به زندگی افزایش می یابد .
  • قیمت دوچرخه ثابت ارزان تر از وسایل دیگر مثل تردمیل و قیمت اسکی فضایی است و تقریبا همان کارایی را برای شما انجام میدهد.
  • دوچرخه های ثابت دارای صفحات نمایشگری هستند که بر روی آن اطلاعاتی مثل مسافت طی شده، سرعت، میزان کالری سوزانده شده و … را میتوانید مشاهده کنید و از وضعیت خود مطلع گردید و یا حتی آمادگی جسمانی خود را نسبت با روزهای دیگر مقایسه کنید.
  • از دیگر فواید دوچرخه ثابت خانگی این است که شما دیگر نیاز به استفاده از کلاه ایمنی ندارید، با پوشش دلخواه و راحت خود میتوانید در هر زمانی که تمایل دارید در خانه ورزش کنید، درجه سختی استفاده از آن را متناسب با شرایط فیزیکی و آمادگی بدنی خودتان تنظیم نمایید، تمرکز بیشتری در ورزش کردن داشته باشید و ….

به طور خلاصه و اجمالی فواید دوچرخه ثابت برای لاغری، بهبود حافظه و عملکرد مغز، پایین آوردن فشار خون و تنظیم ضربان قلب، پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف، داشتن خواب بهتر و آرام تر، قوی تر شدن سیستم ایمنی بدن، بهبود روحیه و کاهش استرس، افزایش انرژی روزانه و شادابی و نشاط بیشتر و کمک به داشتن بدنی سالم و عضلانی میتوان دانست. همچنین مقاله راهنمای خرید دوچرخه ثابت را مطالعه کنید.

فواید دوچرخه ثابت برای لاغری

ورزش صحیح با دوچرخه ثابت می تواند به شما در سوزاندن کالری زیادی کمک کند و برای کاهش وزن موثر باشد. آن چه که باید بدان توجه کنید این است که هرچه شدت ورزش شما بیشتر باشد ، کالری بیشتری نیز خواهید سوزاند. با این وجود هرچه شدت تمرین بیشتر باشد ، حفظ دوچرخه سواری برای مدت طولانی دشوارتر است . به همین منظور می توانید به طور مثال بین یک تمرین قلبی طولانی با شدت کم یا متوسط  ( 1 تا 2 بار ) در هفته و یک تمرین با شدت بالا ( یک بار ) در هفته تعادل ایجاد کنید.

تمرینات مخصوص برای کاهش وزن به سوزاندن کالری و چربی بدن کمک می کند. همچنین اگر می خواهید سطح مقاومت خود را به سرعت تغییر دهید گزینه خوبی به شمار میاید.

در اینجا یک نمونه تمرین کاهش وزن آورده شده است:

پدال زدن را با شدت کم به مدت 5 تا10 دقیقه شروع کنید.

برای مدت زمان 3 تا 5 دقیقه به شدت متوسط تغییر دهید.

برای مدت زمان 20 تا 30 دقیقه بین شدت زیاد (1 تا 3 دقیقه) و شدت متوسط (3 تا 5 دقیقه) جایگزین کنید.

با پدال زدن با شدت کم به مدت 5 تا10 دقیقه خود را سرد کنید.

 

کلام آخر

در دنیای امروزی دوچرخه سواری یکی از ورزش های لذت بخش و تفریحات سودمند است که طرفداران خاص خود را دارد و مورد اقبال عموم مردم واقع میشود. اما امروزه با توجه به مشغله بیشتر افراد و شدید تر شدن ترافیک و آلودگی هوا، بسیاری از افراد امکان دوچرخه سواری در محیط بیرون از منزل را ندارند.

با توجه به معضل کم تحرکی و چاقی بیشتر افراد و توضیحاتی که در این مقاله در خصوص فواید دوچرخه ثابت به طور کلی و همچنین فواید دوچرخه ثابت برای لاغری خدمتتان بیان کردیم، تهیه و استفاده از این وسیله میتواند راهکاری مناسب برای مشکلات اضافه وزن و بی تحرکی شما باشد. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *